בעולם של היום, זה לא נדיר לראות אנשים מטיילים עם הכלב שלהם, או עוצרים לשוחח עם שכן שמשחק עם החתול שלהם. בעלות על חיות מחמד הפכה פופולרית יותר ויותר בעשורים האחרונים, ועם הפופולריות הזו הגיע גל של מחקרים הבוחנים את היתרונות הקשורים לחברתם של בעלי חיים. ובעוד שאין ספק כי בעלות על חיית מחמד היא אחריות רצינית, ישנם גם תגמולים רבים – פיזיים ונפשיים – עבור אלה שבוחרים לטפל בבעלי חיים.

הקשר בין אדם לחיה

הרעיון של קשר אדם-חיה הוצג לראשונה בשנות ה-60 של המאה ה-20 וכיום הוא מוכר כמערכת היחסים ההדדית הקיימת בין בני אדם לבעלי חיים. מערכת יחסים זו חשובה מבחינה רגשית, ומספקת לאנשים שמחה, נחמה ותמיכה רגשית. היא גם מקדמת בריאות גופנית ונקשרה למגוון יתרונות פסיכולוגיים חיוביים, כולל שיפור ההערכה העצמית, הגברת תחושת החיבור והפחתת מתח ובדידות. קשר זה חזק במיוחד כשמדובר בחיות מחמד, ומחקרים מראים כי בעלי חיות מחמד נוטים להיות בעלי בריאות נפשית ופיזית טובה יותר, כמו גם רווחה כללית, בהשוואה לאלה ללא חיות מחמד.

יתרונות בריאותיים גופניים

למרות רמות נמוכות יותר של מתח ורווחה פסיכולוגית משופרת הם יתרונות מקובלים של בעלות על חיות מחמד, יש גם תשומת לב גוברת ניתנה היתרונות הבריאותיים הפיזיים של בעל חיית מחמד. בעלות על חיית מחמד נקשרה לירידה משמעותית בכולסטרול ובטריגליצרידים, לירידה בלחץ הדם ולירידה בתסמיני דיכאון וחרדה. הוא גם האמין כי אינטראקציה עם חיות מחמד מעלה את רמות האוקסיטוצין, הורמון הידוע כבעל יתרונות בריאותיים שונים כגון קידום הרפיה וקשר חברתי.

בעלי חיים יכולים אפילו לעזור לשפר את הכושר הגופני. כלבים בפרט נמצאו כמגבירים את רמות הפעילות הגופנית אצל בעליהם בשל הצורך ללכת, להאכיל ולטפל בכל דרך אחרת בבעל החיים. בנוסף להגברת הפעילות הגופנית, הליכות סדירות יכולות אפילו לעזור להפחית את תחושת הבדידות והבידוד.

טיפול בחיות מחמד

כמו בכל החלטה חשובה, בעלות על חיית מחמד חייבת להילקח ברצינות ולהיחקר בקפידה. לגזעים שונים של בעלי חיים יש צרכים וטמפרמנטים שונים, ומודעות לתכונות אלה תסייע להבטיח את רווחתם של הבעלים וחיית המחמד. שקול היטב אם אתה יכול להתחייב לספק את הטיפול והמסירות הדרושים לחיות מחמד שחיית מחמד דורשת, כמו גם את כל העלויות הנלוות. חשוב גם לזכור שלא כל חיות המחמד מתאימות לכל מצב מגורים, לכן הקפידו להתייעץ מראש עם מומחה לבעלי חיים או וטרינר.

לא משנה מה מצבכם האישי – בין אם מדובר במגורים בדירה או בבית, בין אם אתם רווקים או נשואים עם ילדים – חיות מחמד מביאות אהבה ושמחה למי שבוחר לטפל בהן. למרות שאתה צריך להיות מוכן להשקיע את המאמץ, את התגמולים של בעלות על חיית מחמד ללא ספק להביא תגמול רב הן פיזית והן נפשית.