מהכלב הנאמן שמקבל את פנינו בדלת בהתלהבות חסרת גבולות ועד לחתול הסקרן שמתרווח בשמש, חיות מחמד היו חלק בלתי נפרד מהחברה האנושית במשך מאות שנים. בין אם הם פרוותיים, נוצות או קשקשים, לחיות מחמד יש דרך מיוחדת להמיס את ליבנו ולהביא שמחה לחיינו. למעשה, ניתן לייחס את היחסים בין בני אדם לבעלי חיים עוד בימי קדם, עם עדויות לבעלות על חיות מחמד מלפני יותר מ -12,000 שנה. כיום, חיות מחמד הן יותר מסתם בעלי חיים שאנו מחזיקים לחברה, הם הפכו לחלק מהותי מחיי היומיום שלנו ואפילו יש להם חג ייעודי משלהם – יום חיות המחמד הלאומי.

ההיסטוריה של בעלות על חיות מחמד
ניתן לייחס את ביות בעלי החיים למהפכה הניאוליתית, כאשר בני האדם עברו מאורח חיים של ציידים-לקטים בעיקר לאורח חיים של חקלאות מיושבת. שינוי זה באורח החיים הוביל לצורך בבעלי חיים כגון כלבים וחתולים שיסייעו במשימות חקלאיות וישמרו על היישובים מפני טורפים. עם הזמן, בני האדם החלו ליצור קשרים חזקים עם בעלי חיים אלה, והם הפכו ליותר מסתם כלים להישרדות – הם הפכו לבני לוויה אהובים.

המצרים הקדמונים היו אחת התרבויות הראשונות שהעריכו מאוד בעלי חיים, כאשר חתולים היו נערצים כקדושים ולעתים קרובות נחנטו לצד בעליהם. כלבים היו מוערכים מאוד גם בחברה המצרית, ורבים מהם אומנו לציד ולהגנה. באופן דומה, תרבויות עתיקות באסיה, כמו סין והודו, רחשו כבוד רב לבעלי חיים, במיוחד חתולים וכלבים.

באירופה, ימי הביניים ראו את הפופולריות של בז, שבו עופות דורסים אומנו והוחזקו כחיות מחמד לציד. בתקופת הרנסאנס של המאה ה-14 עד המאה ה-17 חלה גם עלייה בבעלות על חיות מחמד, כאשר משפחות עשירות מחזיקות חיות אקזוטיות כסמל לעושרן ולמעמדן. עם זאת, רק במאה ה -19, עם המהפכה התעשייתית, חיות מחמד הפכו נגישות יותר לציבור הרחב.

תעשיית חיות המחמד המודרנית
כיום, בעלות על חיות מחמד היא תעשייה המגלגלת מיליארדי דולרים, עם מגוון רחב של מוצרים ושירותים המספקים את הצרכים של חברינו הפרוותיים. ממכוני ספא יוקרתיים לחיות מחמד ועד קווי אופנה לחיות מחמד, תעשיית חיות המחמד גדלה מאוד בעשורים האחרונים. למעשה, סקר של איגוד מוצרי חיות המחמד האמריקאי (APPA) העריך כי סך ההוצאות בתעשיית חיות המחמד בארצות הברית הגיעו ל -99 מיליארד דולר בשנת 2020.

עלייה זו בבעלות על חיות מחמד תודלקה על ידי שינוי בעמדות חברתיות כלפי חיות מחמד, כאשר אנשים רבים רואים את חיות המחמד שלהם כחלק מהמשפחה. עם לוחות זמנים עמוסים בעבודה ומספר גדל והולך של אנשים החיים לבד, חיות מחמד הפכו ליותר מסתם בני לוויה, הן מספקות תחושה של נוחות ואהבה ללא תנאי. למעשה, מחקרים רבים הראו את ההשפעה החיובית שיש לחיות מחמד על רווחתנו הנפשית והגופנית, אשר רק חיזקה את הקשר בין בני אדם לבעלי חיים.

סוגי חיות מחמד
בעוד כלבים וחתולים הם ללא ספק חיות המחמד הפופולריות ביותר בעולם, יש מגוון רחב של בעלי חיים שאנשים מחזיקים בבית. מדגים ועד זוחלים, כל חיית מחמד מציעה חברה והטבות ייחודיות משלה.

חתולים – ידועים באופיים העצמאי ובהתנהגותם החיבה, חתולים בויתו במשך אלפי שנים וכיום הם אחת מחיות המחמד הפופולריות ביותר בעולם. הם מהווים בני לוויה נהדרים לאנשים עם לוחות זמנים עמוסים מכיוון שהם דורשים תחזוקה מינימלית ומרוצים לבדר את עצמם. עם זאת, הם גם נהנים מחברת בני האדם שלהם ולעתים קרובות מפגינים חיבה באמצעות גרגור ולישה.

כלבים – ללא ספק חברו הטוב ביותר של האדם, כלבים בויתו במשך למעלה מ -10,000 שנה ופיתחו קשר עמוק עם בני אדם. הם מגיעים במגוון רחב של גזעים, שלכל אחד מהם אישיות ומאפיינים ייחודיים משלו. כלבים ידועים בנאמנותם, תבונתם ואהבתם הבלתי מעורערת לבעליהם. לעתים קרובות הם מספקים תמיכה רגשית, סיוע והגנה לבני האדם שלהם.

ציפורים – ציפורים בויתו במשך מאות שנים, כאשר מיני חיות המחמד הפופולריים ביותר הם ניצנים, קקטוסים ותוכים. הם דורשים טיפול ותשומת לב קבועים, אבל הם הופכים לבני לוויה נהדרים עם השירה, הדיבור והשובבות שלהם.

דגים – דגים מוחזקים כחיות מחמד במשך אלפי שנים ומציעים נוכחות שלווה ומרגיעה בכל בית. הם זקוקים לבית גידול מתאים, תזונה נכונה וניקוי קבוע של המכלים שלהם. עם זאת, לראות אותם שוחים ומתקשרים זה עם זה יכול להיות מאוד תרפויטי ומרגיע.

יונקים קטנים – מאוגרים ועד ארנבות, יונקים קטנים הם חיות מחמד נהדרות למי שרוצה חבר פרוותי אך מוגבל במרחב. הם תחזוקה נמוכה ויכולים לספק חברות ובידור.

זוחלים – למרות שאינם מוחזקים בדרך כלל כמו חיות מחמד אחרות, זוחלים הופכים פופולריים יותר ויותר. למינים כמו לטאות, נחשים וצבים יש צרכים ייחודיים והם דורשים טיפול מיוחד, מה שהופך אותם למתאימים יותר לבעלי חיות מחמד מנוסים.

היתרונות של בעלות על חיות מחמד
הקשר בין בני אדם לחיות מחמד חורג מעבר לחברות בלבד;