אופנה תוארה לעתים קרובות כצורה של ביטוי עצמי. אולי בגלל זה זה היה צורה פופולרית של ביטוי לאורך הדורות, מרחובות פריז ועד המסלולים של מילאנו. לאופנה היבטים והשפעות רבות, החל ממגמות מסורתיות וקלילות ועד ביטויים עמוקים יותר של אידיאולוגיה וזהות אישית.

בבסיסה, אופנה היא השתקפות של תרבות, המספקת לנו תובנות לגבי הגישה הרווחת בתקופה מסוימת. האופן שבו אנו מתלבשים והבגדים שאנו בוחרים ללבוש יכולים לומר הרבה על אורח החיים שלנו, השקפותינו הפוליטיות וערכינו. אופנה יכולה להיתפס גם כפרשנות על החברה וכיצד היא משתנה. זוהי צורה של ביטוי עצמי ודרך להעביר מסר ללא מילים.

ברמה המעשית, אופנה היא גם עניין של פונקציה. הבגדים שאנו לובשים מאפשרים לנו לעשות את הדברים שאנחנו צריכים לעשות, תוך שהם מאפשרים לנו לבטא את הסגנון האישי שלנו. בגדים מגנים עלינו מפני איתני הטבע, יהירות היא גם גורם עצום כמו אנשים רוצים להציג את עצמם בדרך שגורמת להם להרגיש בטוחים ומושכים.

ההיסטוריה של האופנה הולכת אחורה כמו ההיסטוריה עצמה. שרידים ארכיאולוגיים ויצירות אמנות מספקים לנו רמזים לגבי מגמות האופנה של הפרהיסטוריה ושל הציוויליזציות המוקדמות. אף על פי שלא הייתה מגמה אופנתית מגדירה אחת עד להופעתן של אימפריות ואומות, קבוצות שונות חגגו זה מכבר את תרבותן ואת זהותן הלאומית באמצעות בגדים.

תקופת הרנסנס הייתה התקופה שבה האופנה החלה לקחת תפקיד גדול יותר בעיצוב חייהם של אנשים. האופנה של גיל זה הייתה פרקטית ודקורטיבית כאחד, ואפשרה לאנשים לבטא את עצמם תוך כדי שהם עדיין פונקציונליים. מגמה זו נמשכה גם במאה ה-19, כאשר האופנה החלה ללבוש צורה מודרנית, כאשר מעצבים החלו ליצור יצירות שניתן לראות בהן יצירות אמנות. כיום, תעשיית האופנה התפתחה והפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו.

תעשיית האופנה המודרנית כוללת מותגי מעצבים, מותגים בשוק ההמוני ומותגי אינדי, שכל אחד מהם מתחרה על יצירת משהו שימשוך את שווקי היעד שלו. אסתטיקה, פופולריות, קיימות ומעמד הם כולם סיבות מדוע אנשים עשויים לבחור ללבוש בגדים ואביזרים מסוימים.

לתעשיית האופנה יש גם השפעה גדולה על הסביבה והאקלים. ייצור בגדים משתמש בכמויות עצומות של אנרגיה, מים ומשאבים חקלאיים, בעוד התעשייה תורמת להתחממות כדור הארץ ולהתפשטות כימיקלים מסוכנים. לכן, פרקטיקות בנות קיימא הופכות חשובות יותר ויותר בתעשיית האופנה.

לסיכום, אופנה היא השתקפות של תרבות ודרך לבטא זהות אישית. משורשיה בפרהיסטוריה ועד הופעתם של טרנדים מודרניים, האופנה לבשה צורות רבות. היא ממשיכה להיות מונעת על ידי רצון לתפקוד ואסתטיקה, כמו גם שיקולים סביבתיים. בין אם על המסלול או ברחוב, אופנה תמיד תישאר חלק בלתי נפרד מחיינו.