התושבים באזור הגלבוע המתינו שנתיים לבניית גדר הפרדה. כעת, לאחר ששלחו הפצרות חוזרות ונשנות לממשלה וקיבלו הבטחות מגוונות ולא ממומשות, הן החליטו "לקחת את החוק לידיים", ולבנות את הגדר בעצמם.

אתמול החלו עבודות בניית גדר ההפרדה באזור שעובר בין מושב רם און לכפרים באזור ג'נין. עבודות הבנייה על הגדר באורך 12 קילומטרים ממומנות על ידי המועצה האזורית גלבוע.

דני עטר, ראש מועצת גלבוע, מאפיין את הגדר כאתגר מתריס לממשלה שלטענתו אינה עושה דבר מטעם גדר הפרדה באזור והותירה את תושבי המועצה פגיעים להתקפות חדירה אפשריות שביצעו מחבלים מ אזור ג'נין.

בהשוואה לגדר ההפרדה שבנה משרד הביטחון, גדר גלבוע זו היא חדירה יחסית. עם זאת, טוענים תושבי המועצה, הגדר החדשה שלהם תגרום לפולש פוטנציאלי לחשוב פעמיים על ניסיון לעבור לאזור. כל מחבל שינסה לחצות את הגדר החשמלית יכול לצפות לזעזוע של 6000 וולט והפריצה תדליק גם נורת אזהרה במרכז הפיקוד של המועצה האזורית.

חקלאים מקומיים הנושאים אקדח נעו סביב אוהל אשר הציבה מועצת הגלבוע אתמול ליד מושב רם און. תושבי המועצה, בעידודם של משאלות טובות, דיברו בשמחה על יוזמתם.

עטר לא הקפיץ מילים. "זהו מסר לממשלה", הכריז ראש מועצת הגלבוע. "יש אנרכיה מוחלטת במרחב הציבורי, בכל הנוגע לביטחון אזרחי המדינה".

עטר הזמין אתמול את ראש עיריית בית שאן, פיני קבלו, להתבונן בעבודות הגדר. אולם קאבלו לא התייאש מלשמוע ביקורת. "כובע בפני עטר על שהשיג את הגדר הזו," הוא אמר בנימה עגומה. "אבל בבית שאן אין תקציבים, אפילו לא למשהו כזה זול. נוצרו שני סוגים של גדרות: יש אנשים עשירים שלוחצים על משרד הביטחון להקים גדר במקומות שונים, ויש מועצה כמו של עטר שבונה גדר מיוזמתה – ואז יש תושבים בבית שאן שאין להם בכלל כסף, ולכן מחבלים שיתקלו בגדר במועצת הגלבוע יעברו הלאה ויגיעו למקום היכן שאין גדר, ממש מול בית שאן ".

עטר דחה ספקנים שהציעו שגדר הגלבוע החדשה היא גימיק. עם זאת, הוא רומז כי הגדר היא סמל לתקוות שקרסו למסחר ויחסי שכנות עם הפלסטינים. הוא מצביע על כביש סמוך לגדר, והוא אומר: "סללנו את הכביש הזה לפני ארבע שנים, וכינינו אותו 'השביל הכלכלי' – הוא היה אמור להיות הכביש המרכזי לסחורות הנעות בחופשיות בין קהילות באזור הגלבוע וג'נין. , בזמן של שלום. בזמנו היינו נפגשים עם מושל ג'נין, ומדברים על פיתוח משותף. כיום מושל ג'נין הוא ראש הביטחון המונע בעיר, והדרך הכלכלית הפכה לדרך עבור סיורי ביטחון ".

מערכת הביטחון גם לא התלהבה מהעמדה העצמאית של גלבוע. "עם כל הכבוד וההבנה מהסיבות שאילצו את ראש המועצה האזורית גלבוע לבצע צעד זה, היוזמה אינה משרתת את האינטרס הכללי של ההגנה מפני פיגועי טרור לתושבי האזור", אמרו אתמול גורמי משרד הביטחון. גדר ההפרדה בחסות המשרד כוללת אזור בטיחות ברוחב 50 מטר גדוש תעלות, עמודי שמירה וציוד מעקב אלקטרוני, המעלות את עלות הגדר למיליון שקל לקילומטר-פי 23 מעלות הגדר שהקימה הגלבוע. מועצה. קצת יותר משלושה קילומטרים מהגדר המשוכללת של המשרד נבנו עד כה, בעוד 150 קילומטרים נוספים עדיין בבנייה.