עניין של יציבות

 

דני רשף, מושב חוסן, 5.10.06

 

התסכול בציבור ממלחמת לבנון השנייה גורר את הדיון שהתפתח לאחרונה על שיטת הממשל בישראל למחוזות האוטופיה. הרי כולם בני אדם ויצריהם של הפוליטיקאים הבכירים דומים בכל מקום בעולם. שיטת ממשל מושלמת, פטורה מתככים כוחניים, טעויות קשות ושחיתות אינה בנמצא בעולמנו הפגום. הממשל של ארה"ב, עם עבודת המטה ותהליך קבלת ההחלטות המסודר, עושה שגיאות חמורות לא פחות ואולי הרבה יותר, יחסית ומוחלטת, מהשגיאות שעושה ישראל. פרשיות שחיתות ומין קשות נחשפות חדשות לבקרים כמעט בכל הדמוקרטיות המערביות. זהו גם עניין של תרבות ומסורת שלטונית ולא רק פועל יוצא של שיטת המשטר. שיטת הממשל בדמוקרטיות אינה אידיאלית אלא צריכה לאזן בין יציבות תפקודית לייצוגיות מרבית של אזרחיה.

 

מנהיגי ישראל אינם גרועים וטיפשים ממנהיגי העולם ואף שיטת ממשל לא מסננת לצמרת דווקא את הטובים יותר. לצערנו השיטה בישראל מקשה מאד על מי שכן ניבחר לתפקד באופן ענייני. קשה מאד בישראל לקבל החלטות אסטרטגיות ולהוליך תהליכים ארוכי טווח כשכל תהליך מאיים על יציבות הממשלה והבחירות תמיד ברקע. צמיחת הכלכלה משתבשת עם שינויי המדיניות התכופים. האנרגיה הפוליטית של מנהיגי ישראל מושקעת בעיקר בהישרדות - לרעת כולנו. אפילו תהליך הפקת הלקחים מהמלחמה האחרונה בלבנון אינו יכול להיות אמיתי וממוקד אם הוא מתבצע מתוך תלות בדעת קהל משתנה במהירות. אווירת הבחירות התמידית יוצרת תלות בבעלי ההון ומלבה את השחיתות והקשר בין הון לשלטון. אי אפשר לנהל מדינה בהצלחה ממשבר למשבר ומרגע לרגע.

 

מניסיוננו אנחנו יודעים היטב שבדרך כלל ממשלה חדשה מביאה איתה בעיות חדשות אבל לא מתפקדת יותר טוב מקודמתה. שינוי שיטת הממשל יכולה גם להביא לאסון פוליטי ולמשבר קשה. הרי חזרנו בשמחה ליציבות החלקית של הבחירה היחסית לאחר האנרכיה הפוליטית שיצרה הבחירה הישירה לראש הממשלה. מה שכל ממשלה צריכה זו מידה של יציבות כדי להוליך מהלכים לאורך זמן וגם לתקן את שגיאותיה שלה.

 

לכן אין להסיק שממשל נשיאותי או בחירות ישירות לראש הממשלה הם דווקא הנוסחה הנכונה ליותר יציבות. ממשל דמוקרטי יכול להיות משותק ממעש ושברירי בכל אחת מצורותיו הרבות. הדמוקרטיה הפרלמנטרית הבריטית יציבה לא פחות מהממשל הנשיאותי של ארה"ב. הדגש לכן בדיון המתפתח בציבור על הממשל בישראל צריך להתמקד במידת היציבות הדרושה לנו ולא בעצם הצורך בשינוי שיטת הממשל.

 

יתכן דווקא שתיקונים בשיטה הקיימת מספיקים. פריימריס פתוחים לכל המפלגות במועד קבוע בחוק, חיזוק המרכיב האזורי בבחירות, בחירות מדורגות בהם נבחרת כל שלוש שנים רק חצי מהכנסת ובמועד הבא החצי השני, החלפת הממשלה רק כאשר נוצר רוב פרלמנטרי סביב ראש ממשלה חליפי אחר, הגדלת אחוז החסימה באחוז נוסף, קביעה בחוק שמשהתפזרה הכנסת טרם זמנה יתקיימו הבחירות החדשות תוך חודש ועוד מספר תיקונים מייצבים עדיפים על מהפיכה כוללת בשיטת הממשל.