שינוי המשטר בישראל

 

ישראל אינה יכולה להמשיך להתנהל רק מתוך חוסר ברירה והיסחפות אחרי המציאות. הצורך בדמוקרטיה ממשלית שמתוקף סמכותו של הבוחר יכולה להכריע ולבצע מדיניות כלכלית, חברתית, התיישבותית, ביטחונית ומדינית הפך לצורך קיומי למדינת ישראל.

דני רשף - שיתוק לאומי

 

 

 

 

הפתרון למשבר בפוליטיקה הישראלית: משטר נשיאותי - יחזקאל דרורי מעריב 6.8.08

הרפובליקה הישראלית הראשונה מיצתה את עצמה ויש לעבור לשלטון שיאפשר ריכוז עוצמה דמוקרטית עם איזונים.

 

מה חדש - דני רשף חוסן כ"ד שבט תשס"ח 31.1.08

החברה הישראלית תטיב עם עצמה אם תדע להסתגל לבחירות כל ארבע שנים במקום כל שנתיים וחצי ולא תגרור את ממשלות ישראל, גרועות ככל שיהיו, לעמדת הישרדות שבהן הן יהיו עוד יותר גרועות.

 

כאור היום - דני רשף מושב חוסן 17.5.07

לממשלת ישראל היה כל הזמן שבעולם, מעל ל-5 שנים, למגן את שדרות ועוטף עזה ולבנות מערכת מיסוי ותמריצים כלכלית שתאיץ את פיתוח האזור... עד ששיטת הממשל לא תעניק יציבות הכרחית לממשלה בניהול ענייניה וטעויותיה נמשיך להתנהל כמו במקרה שדרות, מופתעים מזריחת החמה.

 

עניין של יציבות - דני רשף מושב חוסן 5.10.06

ממשלה חדשה מביאה איתה בעיות חדשות אבל לא מתפקדת יותר טוב מקודמתה. שינוי שיטת הממשל יכולה גם להביא לאסון פוליטי ולמשבר קשה... לכן אין להסיק שממשל נשיאותי או בחירות ישירות לראש הממשלה הם דווקא הנוסחה הנכונה ליותר יציבות... יתכן דווקא שתיקונים בשיטה הקיימת מספיקים.

 

הרביעית והחמישית - דני רשף מושב חוסן 3.10.06

ישראל מדשדשת בשיתוק לאומי נוסח הרפובליקה הרביעית הצרפתית ומשלמת בריבית קצוצה את המחיר הכלכלי, החברתי והצבאי של חוסר היכולת לנהל את עצמה ביציבות לאורך זמן.  כמו בצרפת, השיטה הפוליטית אינה גזרה משמיים, ניתן וצריך לשנותה מהרביעית לחמישית.

 

גחמות מזדמנות - דני רשף מושב חוסן 24.12.04

כאשר החוקים מתאימים את עצמם לאישים ולא האישים לחוקים מושם ללעג המושג 'שוויון כלפי החוק' ונוצרת אווירה של זילות החקיקה, החוקים והכבוד כלפיהם.

 

הקשר הצרפתי - דני רשף מושב חוסן 6.2.03

כאשר נאות דה גול לקבל על עצמו את נשיאות הרפובליקה ב-1959 התנה זאת בשינוי החוקה למשטר נשיאותי יציב שהטה את הרפובליקה מייצוגיות מוגזמת ושברירית לתפקודיות הדוחקת הצידה, לטוב ולרע, קבוצות ודעות מיעוט.

 

נושא ראוי לקואליציה - דני רשף מושב חוסן 24.12.02

מאז הסכם אוסלו בספטמבר 1993 כהנו בישראל חמישה ראשי ממשלות, אחד מהם נרצח. ישראל נכנסת זו הפעם הרביעית למערכת בחירות. בתנאים אלה סיכויי תהליך אוסלו, השנוי במחלוקת, היו קלושים ביותר. לא רק עצם התהליך נידון, על רקע אי היציבות הפוליטית בישראל, לגסיסה רבת מכאובים.

 

שלא יעבדו עליכם - מיכל קפרא מעריב 8.11.02

אסתר אלכסנדר כבר ראתה הכול, במשך שנים היא שימשה יועצת כלכלית של כמה שרים.

 

חוק וסדר/ בדרך לנשיאות -  יחיאל גוטמן מעריב 8.11.02

ככל שזה נראה עתה, המערבולות הפוליטיות שמדינת ישראל נשאבת אליהן, בזו אחר זו, בעיקר בעשור האחרון, יובילו בהכרח לכינונו של משטר נשיאותי, דוגמת המשטר האמריקני.

 

בזמן שישנתם - אביעד קליינברג הארץ 24.7.02

חסרה איזו קנאות לדמוקרטיה, לצדק ולמוסר שנעלמה בים הציניות והייאוש.

 

לחיי המנהיג שיוציא את עם ישראל מהבוץ - אלי קמיר הארץ 15.8.02

בעניין אחד כולם  מסכימים: ככה אי-אפשר להמשיך. אז מי יקום ויעשה מעשה?

 

הרביעית והחמישית - דני רשף מושב חוסן 13.2.02

ישראל מדשדשת בשיתוק לאומי נוסח הרפובליקה הרביעית הצרפתית ומשלמת בריבית קצוצה את המחיר הכלכלי החברתי והצבאי של חוסר היכולת להכריע. אבל כמו בצרפת, השיטה הפוליטית אינה גזרה משמיים, ניתן וצריך לשנותה  מהרביעית לחמישית.

 

על ההידרדרות ביכולת למשול בישראל- פרופ' יחזקאל דרור

ישראל לוקה במידה מסלימה של אי-יכולת למשול שיש בה משום סכנות חמורות לעתידה. אי-יכולת זו משתקפת במנות גדושות של אי-יכולת חשיבה אסטרטגית ארוכת-טווח וכוללת, העדר גיבוש של רצון, אי-כושר לגייס תמיכה ציבורית וחוסר יכולת ביצוע.

 

שיתוק לאומי - דני רשף מושב חוסן 6.2.02

הדמוקרטיה הישראלית לא יכולה לספק יציבות ותקינות פוליטית שהם תנאי ההכרחי לכל תהליך משמעותי בכלל ולתהליך אוסלו בפרט. לתהליך אוסלו לא היה סיכוי מראש בדמוקרטיה הישראלית ובשיטת הממשל המשתקת...

 

שמים, בקשו רחמים -איתן הבר וואיינט 3.2.02

לנגד עינינו קורסות ומתפוררות באחרונה כל המערכות השלטוניות-פוליטיות.

 

משטר נשיאותי נחוץ בישראל

תקציר הרצאתו של שלמה בן עמי בקורס מנהיגות צעירה בקהילה - מפגש ראשון 25.1.2002 בית ברל.