ותודה לא.ב. יהושע

 

אברהם בורג, הארץ, 22.5.06

 

חבל להילחם את מלחמות האתמול ולהפסיד את שותפי המחר

 

כשא.ב. יהושע כתב לפני עשרות שנים את ספרו "בזכות הנורמליות", הוא המשיך את הקו הבן-גוריוניסטי של שלילת הגולה. היה זה חיוני מבחינת הציונים הישנים למצוא לעצמם ייחוד שיאפיין אותם, לבדל את עצמם ממה שהיה קודם, לבנות עולם חדש מתוך השטעטל הגוועת. המאבק שהחל כקרב אידיאולוגי מר בין המחדשים והמורדים הציונים לבין אמא יהדות שהתנוונה והסתיידה, נמשך מאוחר יותר עם הקמת המדינה והפעם נועד לסייע לישראלי להתגבר על הפיתוי האמריקאי. יהושע נקט אז את עמדת הבדלן הישראלי, הפונדמנטליסט הציוני, והפריד בין ישראליות ליהדות.

 

עברו שנים, היהדות אינה אותה יהדות, וגם הציונות לא, ורק יהושע הרהוט והמדויק נשאר אותו יהושע. מה שהיה לפני יותר ממאה שנים פריצת דרך ערכית סיים את דרכו. הציונות ההיא איננה עוד, וכל מי שדבק בה נהפך בעל כורחו לאנכרוניסטי. אם בעבר נדרש בידול בין יהדות לציונות כדי ליצור זהות של ממש ותוכן שווה משקל לשני חלקי הזהות היהודית - הרי שהיום מחייב המאבק על הזהות היהודית המודרנית מאמצים שונים לחלוטין.

 

החרדיות הישנה, זו שאיימה על אבות הציונות, איננה מהווה עוד חלופה של ממש ליהודי המודרני. החרדיות אינה משמעותית יותר מכל כת בדלנית אחרת על פני תבל. כשהמוני קנאים דתיים-לאומיים מכריזים על פרישה מ"מדינת ישראל" ומקימים את "מדינת יהודה", ברור שהמאבק על הזהות היהודית המודרנית לבש צורה חדשה. אין מדובר עוד במאבק פיסי-גיאוגרפי - בין ישראל לתפוצות. קווי התיחום של המאבק הניטש היום בכל מקום על פני הגלובוס הם ערכיים ולא פיסיים, הגבולות הם גבולות של תפישה ולא של שפה ומוצא.

 

היום השותפים שלי בקרב העם היהודי הם אלה שחולקים אתי את אותם ערכים - ולא משנה היכן הם גרים. אנחנו כנגד כל האחרים, קנאי הדת הנוצרים, המוסלמים והיהודים. קו הגבול, יהושע, עבר לחזית אחרת ואתה לא שמת לב. אתה נלחם את מלחמות האתמול ומפסיד מבלי משים את שותפי המחר, את עיקר מניינה ובניינה של יהדות התפוצות אשר רובה מייצגת היום את האוניוורסליזם וההומניות של היהדות במידה הרבה יותר גדולה מאשר רבים בקרב החברה הישראלית.

 

לאורך ההיסטוריה היהודית ובראשית ימי הציונות היינו אומה כמעט יחידה שיש לה מולדת אך בניה ובנותיה מפוזרים על פני העולם כולו. היום מיליוני סינים, יפאנים, איטלקים ואירים ועוד נטלו מאתנו את הייחוד הזה. סין אינה מתנכרת לבניה הגולים, קוריאה מחפשת כל דרך כדי לעגן את קהילותיה הרחוקות אל המדינה האם. ורק אצלנו מנסים נווטים רוחניים ציונים לנתק את הקשר בין כל המולקולות היהודיות ההופכות את החומר שלנו לכל כך מעניין וייחודי.

 

גנרלים נהוג לגנות בשעה שהם לוחמים את מלחמות האתמול. על קיומם של הוגים וסופרים החושבים את מחשבות האתמול צריך לברך. ראשית, בגלל העובדה שהם חושבים. ושנית, כי מחשבותיהם, בין אם הן נכונות ובין אם לא - מעוררות אותנו לחשוב. לכן, תודה לך יהושע על תרומתך הקנטרנית. בזכותה הסתבר שכה רבים מאתנו חושבים אחרת ממך.

 

הכותב היה ח"כ מטעם מפלגת העבודה ויו"ר הסוכנות