הפוליטיקה איננה תורה

 

דני מור, שער הגולן, 11.5.08

 

בכנס במעלה גלבוע (כ"ח תמוז תשס"ז 14.7.07), בנושא הגיור, הביע הרב יהודה גלעד דאגה עמוקה מהסכנה של נישואים בין יהודים לנוכריות ובין יהודיות לנוכרים, כפי שזה קורה רק בגולה וחשבנו שאצלנו זה לא יקרה. למדנו גם מהרמב"ם שיש איסור לגייר את מי שרוצה להתגייר כדי להשיג מטרה מסוימת, חתונה, פרנסה וכדומה. אני תקפתי את היהדות האורתודוכסית על כך שהם מחמירים בתנאי הגיור ומרחיקים מהיהדות אנשים רבים וטובים שמעוניינים להתגייר, הצעתי לחילונים לקחת אחריות על הגיור כי הדתיים לא יכולים לעשות את זה.

 

בעיתון הארץ מיום 7.5.08 התפרסם מאמר של בני לאו "לקרוא דרור לארץ" בו הוא משתלח ביהדות החרדית – "המבנה הפוליטי הישראלי מחזיק את כל אזרחי המדינה היהודים כשבויים בידי מערכות דתיות, הנשלטות על ידי הרחוב הליטאי, העושה כל שביכולתו כדי להרחיק את אורה של התורה מיהודי המדינה... כעת מצאו דייני ישראל (גם הם כרוכים אחרי הרב אלישיב) עוד עילה להתעולל בה: הגיורים שנעשים על ידי הרבנים הציונים פסולים, הם קבעו, והמתגיירים בהם אינם נחשבים ליהודים, גם לא אחרי 15 שנה" וכתבתי לו שאני מקווה שהוא מבין איך מרגיש יהודי לא אורתודוכסי שאין לו זכות לגייר בכלל.

 

בדיון שקיימנו בשפיים בנושא הגיור, שמענו על תהליך הגיור שעבר חייל בשם מקס שבסופו של דבר התקבל ליהדות רק לאחר ששיקר בקשר לקיום המצוות, שמענו שתנאי הכרחי להתקבל ליהדות הוא שמירת מצוות, היו בינינו אנשים שאמרו שזה איננו תנאי הכרחי ובתי דין רבנים לא מחייבים שמירת מצוות והנה קראתי מאמר של צבי זהר בשם "לידיעת המחמירים בקבלת גרים" שהתפרסם בוואיינט ביום שישי 9.5.08, ובו הוא כותב "שהמשנה, התלמוד הבבלי, הגאונים, הראשונים והפוסקים קובעים באופן חד-משמעי שטקס גיור, שהמתגייר המשתתף בו אין לו כוונות דתיות והוא מבקש להתגייר לשם מטרה אחרת, תקף לגמרי".

 

בדיון שקיימנו בגבעת חביבה (מימונה תשס"ח), נאמר שהחילונים אשמים בכך שהם מאפשרים לחרדים לנהל אותנו בגלל הסכמים קואליציוניים.

 

זוהי כנראה הבעיה המרכזית בנושאים שקשורים לדת, "הסכמים קואליציוניים"! כלומר ההתנהלות האמונית של היהודים בישראל תלויה בהסכמים קואליציוניים, הדרך בה הולך יהודי מאמין נכפית עליו על ידי מפלגה דתית שמצליחה להיכנס לממשלה.

שורש הצרה היא בהפיכת הדת לפוליטיקה או כמו שאמר פרופ' אבי רביצקי (בכנס בשם "הציונות הדתית לאן" שהתקיים במוזיאון ישראל ב-10.12.03) "יש דור שלימדו אותו שהעמדות הפוליטיות הם תורה".

אסור לערבב דת בפוליטיקה, הדתיים צריכים להשתחרר מהפוליטיקה. כל זמן שיהיו מפלגות דתיות שינסו להכתיב למדינת ישראל את הצביון הדתי שלה, יהיו יהודים שיכתיבו ליהודים אחרים איך לקיים את התורה. צריך להפריד את הדת מהמדינה. המדינה צריכה להתנהל ככל מדינה דמוקרטית בעולם, לשמור על צביון יהודי ברור ותרבות יהודית בצד חופש דת מלא לכל הזרמים היהודיים.

 

מדינת ישראל היא מדינה יהודית דמוקרטית, רוב המפלגות בכנסת הן יהודיות ושומרות על האינטרסים היהודיים,  למרות שנדמה לפעמים שאזרחי המדינה שחיים בה ונלחמים למענה שוכחים שהם יהודים, הם נזכרים ולא צריך שיזכירו להם כל הזמן, כפי שכתוב בבבלי מגילה ג' ע"א "סוף סוף אלה המצוות שאין נביא עתיד לחדש דבר מעתה אלא שכחום וחזרו ויסדום... אלו המסורת שכחום וחזרו ויסדום", הדתיים הציונים לא צריכים להיות "שומרי החומה" הדתית, יש לנו "שומרי חומות" (נטורי קרטא) מנוסים הרבה יותר והרסנים הרבה יותר ואין צורך להתחרות בהם.